donderdag, juli 06, 2006

Peter Baptiste

Peter Baptiste, trainer van VCS Zaterdag "mijn seizoen is geslaagd als we de 5e klasse verlaten"
Peter,


Je stapt in VCS zaterdag, je hebt lef.



Inderdaad, het recht van bestaan van de zaterdagafdeling van VCS werd ieder jaar minder en afgelopen seizoen was het dieptepunt denk ik. In de 5e klasse onderaan geëindigd met
8 punten.

Hoe ontstaat het plan dat nu gemaakt is?
Het initiatief is van een aantal zaterdag spelers zelf gekomen. Er is een plan
gemaakt met als doelstelling binnen drie jaar gemiddelde 3e klasser te worden, zijn
naar het bestuur gestapt en hebben groen licht gekregen. En ik ben door de spelers
benaderd om trainer te worden. Persoonlijk hou ik wel van uitdagingen dus ik heb ja
gezegd.

Stel jezelf even voor:
Peter Baptiste, 48 jaar, geboren en getogen in Den Haag, Getrouwd met Margret (bijna
25 jaar) en ik heb 2 zonen, Michael van 23 jaar en Kevin van 19 jaar.
Als pupil begonnen bij voetbalvereniging PDK vervolgens verkast naar BTC, VIOS, weer
BTC en toen naar VCS. Ik ben plusminus 22 jaar geleden lid van VCS geworden. 14 jaar gespeeld in het eerste zondagelftal. Gedurende deze periode trainer geweest van verschillende jeugdelftallen.
Op mijn 36 ste gestopt in het 1e elftal. Hierna werd mij de mogelijkheid geboden om
het 2e elftal van de zondag te trainen. Dit heb ik 4 jaar met veel plezier gedaan. In deze periode heb ik met o.a. Cees Tempelaar en Rob Beunder als hoofdtrainers gewerkt.
Op mijn 40 ste zelf weer actief gaan voetballen in VCS 4. Dat eerste jaar aan het
einde van het seizoen weer even teruggevraagd bij het 1e elftal door toenmalig
trainer Gerard van der Mark. Na deze ervaring weer in VCS 4 gaan voetballen. Twee jaar geleden ben ik leider geworden van de landelijke A jeugd onder leiding van Ed de Maat en nu dus trainer van de zaterdag afdeling.

Wat is je uitgangspunt als trainer om met de ploeg te gaan voetballen?
Natuurlijk ben ik voorstander van aanvallend voetbal. Jarenlang ben ik zelf
onderdeel geweest van het 3-4-3 systeem. Heerlijk om te spelen mits het goed wordt
uitgevoerd. Ik moet de spelersgroep nog beoordelen op hun kwaliteiten. Zijn ze
aanwezig dan zal ik zeker een aanvallende speelstijl hanteren.

Hoe ben je bij VCS terecht gekomen?.
Toen ik na 5 jaren Vios en twee jaar BTC iets anders wilde kwam VCS in beeld. Er
speelde al een aantal bekenden (Alex Straaten, Hans Tork en Raymond Baan) waarmee
ik bij VIOS had gespeeld. Het was toen wel even anders. Moest me melden bij de heer
Blankesteijn (vader van) waar ik uitgebreid moest uitleggen wat ik kwam doen bij
VCS. Uiteindelijk bleek dit een ontzettend aardige man die het beste met de club
voorhad. Toenmalig trainer was de zoon van Karel Jansen, Rob. Hij was degene die
het 3-4-3 systeem bij VCS introduceerde. Een geweldige tijd.

Wat zijn je Verwachtingen voor komend seizoen?
Ik ken het niveau van de 5e klasse niet. Ik zal me moeten laten voorlichten door een
aantal spelers. Indien ze de plannen willen realiseren zal de spelersgroep het
aankomend jaar veel moeten leren. Hiermee bedoel ik dat de knop moet worden
omgedraaid en de prestaties op het eerste plan worden gezet. Hierna zal de
gezelligheid niet worden vergeten maar zal dit op het tweede plan komen. Maar je
weet hoe het gaat........ Goede resultaten brengt altijd gezelligheid.

Wanneer beginnen jullie met trainen?
Op zaterdag 29 juli beginnen wij met trainen. 's-Morgens een uurtje trainen, daarna
een lunch en 's-middags weer een uurtje.

Hoe vaak traint een 5e klasser als VCS?
Wij gaan 2 x in de week trainen. Op maandag en op donderdag. Dit om op de donderdag
een gezellige clubavond te krijgen aangezien de zondag 1 en 2 selectie dan ook aan
het trainen is.

Wanneer is het seizoen geslaagd?
De doelstelling heb ik voorlopig bekeken voor één jaar. Kampioen worden is
natuurlijk het allermooiste maar men weet dat dit niet makkelijk zal zijn.
Een periodetitel is altijd leuk maar mijn seizoen is geslaagd als we in het eerste
jaar afscheid kunnen nemen van de 5e klasse. Voor minder ga ik niet.